El contracte de franquícia és el contracte pel qual una empresa (anomenada franquiciadora) cedeix a una altra empresa oa una persona física (anomenada franquiciat) el dret a explotar un sistema propi de comercialització d'uns productes o serveis.

Això es tradueix en què el franquiciador cedeix al franquiciat drets d'ús sobre una marca, signes distintius, model de negoci, secrets industrials i altres elements que caracteritzen el model d'empresa que representa la franquícia.

Ha, doncs, tres elements que necessàriament ha de contenir tota franquícia:

  1. La cessió al franquiciat de l'ús de la marca amb els seus diferents signes distintius (rètols, logotips, colors corporatius, tipografies, etc.), i una presentació uniforme dels locals juntament amb la cessió de tècniques de venda, normes d'explotació i gestió i tots els altres aspectes característics de la franquícia.
  2. La cessió al franquiciat del know-how substancial, propi i secret, que és el saber fer o conjunt de coneixements o processos pràctics fruit de l'experiència del franquiciador.
  3. La prestació d'una assistència comercial i tècnica, això és, un suport o suport continuat al franquiciat durant la vigència del contracte.

Recordar que l'absència de qualsevol d'aquests tres elements anteriors, impedeix la qualificació de l'acord com un contracte de franquícia.

Pre-contracte de franquícia o contracte de reserva:

Pot ser que la relació contractual entre les parts s'iniciï mitjançant un precontracte de franquícia o contracte de servei. Mitjançant aquest contracte el franquiciador autoritza el possible futur franquiciat a conèixer, amb obligació de guardar secret, els aspectes interns de la franquícia perquè pugui decidir si adherir-se o no a la franquícia.

Una altra alternativa és que aquest precontracte pot garantir una opció preferent, enfront d'altres possibles franquiciats, d'adhesió a la xarxa de franquícia.

Obligacions de les parts:

Són obligacions de la franquiciadora, i pot ser totes elles o algunes objecte del contracte de franquícia:

  • La inscripció obligatòria de la franquícia en el registre de franquiciadors i lliurament al franquiciat del dossier precontractual amb les condicions de la franquícia.
  • Les obligacions dalt ja especificades de cedir l'ús de la marca i el "know how" i de prestar assessorament i assistència tècnica i comercial en tot el necessari perquè el franquiciat pugui realitzar l'activitat en les condicions pactades.
  • Obligació de proporcionar al franquiciat una adequada formació inicial i lliurament del manual operatiu de la franquícia.
  • Garantir el registre dels drets de propietat industrial i intel·lectual (signes distintius, marca, logotip, etc.) propietat de la franquiciadora, així com realitzar tots els actes jurídics necessaris perquè els drets cedits conservin el seu valor i la seva funcionalitat.
  • Obligació de no realitzar cap tipus de comportament que pugui pertorbar o impedir l'ús pacífic dels drets cedits pel franquiciat fins a la finalització del contracte.
  • Posar a disposició del franquiciat els productes i subministrar, si s'escau, tots aquells elements necessaris per a la venda del producte, com ara envasos, bosses, etiquetatge, etc.
  • Indicar els canvis que s'apliquin a la venda i / o fabricació del producte en funció de les campanyes promocionals, ofertes o rebaixes.
  • Comprometre a l'actualització permanent dels productes.
  • Realitzar campanyes publicitàries i de promoció.
  • Respectar les clàusules d'exclusivitat, tant territorials com de productes, si aquestes existeixen.
  • Recomanacions de preus.

Són obligacions del franquiciat, podent ser totes elles o algunes objecte del contracte de franquícia:

  • El desenvolupament de l'activitat complint els mètodes de gestió, tècniques de venda, normes d'establiment i de les instal·lacions així com les altres especificacions proposades pel franquiciador.
  • Atendre les contraprestacions econòmiques de la franquícia i prestacions realitzades que poden consistir en el pagament d'un cànon d'entrada, cànon periòdic de publicitat i royalties per l'ús de la marca.
  • Obligació de confidencialitat i secret del "know how" i d'altres secrets empresarials transmesos pel franquiciador, fins i tot després de finalitzat el contracte.
  • Utilitza segons les instruccions del franquiciador els drets de propietat industrial i intel·lectual cedits.
  • Obligació de no competència, fins i tot durant un any amb posterioritat a la finalització del contracte.
  • Informació periòdica al franquiciador de la gestió i trajectòria de les vendes.
  • Permetre la supervisió i control del franquiciador, fent possible l'accés a la comptabilitat i inventari.
  • Obligació de proveir exclusivament dels productes del franquiciador o proveïdors autoritzats pel franquiciador.
  • Realitzar una xifra anual de vendes.
  • No cessió del contracte ni del local sense l'aprovació prèvia del franquiciador.

Altres clàusules del contracte:

  • La durada del contracte que hauria de poder permetre al franquiciat amortitzar les inversions específiques de la franquícia així com previsió de pròrrogues o condicions de renovació, si procedeixen.
  • Especificar les exclusivitats, en cas que hi hagi
  • Les possibilitats en què es pot efectuar la cessió o transferència dels drets del contracte.
  • Les possibles causes d'acabament del contracte, així com les conseqüències de l'extinció anticipada del contracte.
  • Les clàusules que prevegin la recuperació, pel franquiciador, de qualsevol element material o immaterial que li pertanyi en cas de finalització del contracte abans del termini previst.

Classes de contractes de franquícies:

Els contractes de franquícia podrien classificar-se en tres grups depenent de si es tracta d'una franquícia de distribució, de producció o servei:

  1. El contracte de franquícia de serveis: el franquiciat ofereix un servei sota la marca del franquiciador seguint les instruccions d'aquest.
  2. Els contractes de franquícia de producció: el franquiciat fabrica per si mateix, segons les indicacions del franquiciador, productes que ven sota la marca d'aquest.
  3. Els contractes de distribució: el franquiciat es limita a vendre certs productes en una botiga que porta el signe o marca del franquiciador.

Registre de franquiciadors:

El franquiciador té l'obligació d'inscriure en un registre específic de franquícies i de transmetre al possible franquiciat informació bàsica sobre la franquícia.

El sector de la franquícia al nostre país representa una xifra cada vegada més important del comerç, així que si necessita major assessorament sobre aquest model de negoci no dubti en contactar.


Sobre l'autor:

dig advocats barcelona

Carmen López

DiG Advocats

Linkedin