L'any 2005 que s'inicia serà de grans novetats en el camp de la fiscalitat:

Si bé és cert que la Llei general tributària ja va entrar en vigor el 1 de Juliol de 2004, la seva aplicació pràctica i els seus efectes no sorgiran fins aquest exercici 2005 majoritàriament. Dels reglaments per a la seva aplicació tan sols s'ha publicat el de "Infraccions i Sancions" i encara estan pendents els de "Procediment de la Inspecció" i de "Recaptació". Esperem que les bones intencions del legislador, encara que no totes es van correspondre amb les nostres esperances, es vegin reflectides en les normes reglamentàries i sobretot en la pràctica diària de les actuacions de l'Agència Tributària.

Pel que fa al règim sancionador, que tan profundes modificacions semblava que anava a tenir, hem de confessar que ens hem vist alguna cosa defraudats. Aquell esperit que les "declaracions del contribuent sempre es presumeixen veraces" i que era obligació de l'Administració demostrar la culpabilitat, (requerint provés, no només que hi va haver "ocultació" sinó "mala fe" i "mitjans fraudulents" que justifiquessin el " ànim de defraudar ") no ha estat assumit totalment.

La seguretat jurídica del contribuent segueix en dubte des del moment en què la complexitat de les normes i la seva interpretació restrictiva i recaptatòria per part de l'Administració fan que sigui difícil demostrar que s'ha actuat amb la deguda "diligència" en la interpretació "raonable" de les mateixes.

A això unim l'eternització de les reclamacions i recursos, després del calvari d'una jurisdicció administrativa composta per funcionaris que resolen en una enorme proporció a favor de l'Administració, i d'una interminable, lenta i cara via Contenciosa, que quan arriba a resoldre els assumptes ja no tenen interès, donat el temps transcorregut.

En aquest sentit, ha estat una llàstima que el legislador no hagi estat capaç de respondre a una opinió tan generalitzada entre els juristes com el que els recursos en matèria tributària, especialment en qüestions d'interpretació de la norma. Es demanava que aquests poguessin ser presentats directament a la Jurisdicció Contenciosa sense necessitat prèvia de recursos de reposició.

Però no tot van a ser queixes, ni lamentacions. També tenim bones notícies. Unes recents declaracions del Secretari d'Estat d'Hisenda D. Miguel Ángel Fernández Ordóñez i del director general de l'Agència Tributària D. Luís Pedroche ens han fet conèixer les "mesures normatives, organitzatives i operatives" amb que actuarà la inspecció. Es crearan unes unitats especials que es dedicaran especialment a cercar a defraudadors recalcitrants. És a dir, aquells que planifiquen de manera sistemàtica les seves operacions per no pagar al fisc, incloent-hi els del sector immobiliari, vigilant els promotors i venedors, fins i tot amb el seguiment dels mitjans de pagament. També perseguiran les xarxes fraudulentes de l'IVA i altres organitzacions que mobilitzen el "diner negre".

El mal és que també volen incloure en aquest pla als "empresaris i professionals que fan la seva declaració de renda pel sistema de" estimació objectiva per mòduls ", perquè la inspecció sospita significatives bosses de frau en el sistema. Si el sistema de mòduls es considera sospitós, opinem que hauria de suprimir. No és de rebut tenir legalitzat un procediment per facilitar la recaptació i després declarar sospitosos de frau als que s'acullen al mateix de bona fe o simplement perquè els resulta avantatjós.

Per fi s'han decidit a que la Inspecció sigui veritablement d ' "investigació" i no de mera i rutinària "comprovació" dels contribuents que presenten religiosament les seves declaracions de la millor manera que saben i poden. Els professionals portem anys reclamant que això sigui així perquè, en general, se sol inspeccionar a qui ha declarat, que és el més còmode i rendible. La resta, perseguir el defraudador contumaç, no era més que una activitat "quasi" policial que ningú volia fer.

Cal, doncs, en matèria de la fiscalitat que es redueixi la pressió tributària sobre els que han de "interpretar" la Llei correctament, aplicar-se-, portar tota mena de registres comptables, repercutir l'impost, fins i tot els dubtosos (llegiu IVA-ITP, en immobles), retenir, declarar, informatitzar, " aclarir "als Òrgans de gestió seves declaracions, portar documents, fotocòpies de les declaracions que ja obren en el seu poder, presentar resums anuals, etc. I a més ... estar sempre pendents i expectants d'una possible inspecció que pot durar el que l'actuari vulgui. Que així sigui.


la fiscalitat

Juan Luis Domínguez

DiG Advocats