El passat 1 d'abril de 2018, va entrar en vigor l'Ordre Ministerial ESS / 214 / 2018, de 1 de març, mitjançant la qual s'estableix l'obligació dels treballadors autònoms a incorporar-se al Sistema de Remissió Electrònica de Dades (Sistema RED) per realitzar els seus tràmits amb la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS), així com per a la recepció i signatura de les notificacions emeses per la TGSS.

Aquesta ordre va fixar un període d'adaptació de sis mesos des que entri en vigor, esdevenint per tant efectiva a partir del proper dia 1 d'octubre de 2018 per a tots aquells treballadors autònoms que en aquesta data estiguin donats d'alta en els règims afectats (aquests són treballadors autònoms, treballadors del Sistema Especial de Treballadors Agraris, i treballadors del grup I del Règim Especial de Treballadors del Mar).

Vies per accedir a aquestes gestions:

Per complir amb aquestes noves obligacions, els treballadors autònoms poden optar per gestionar els seus tràmits a través de dos canals diferents:

  • sistema RED, Mitjançant el qual un autoritzat RED actuarà en representació del treballador autònom.
  • Seu electrònica de la Seguretat Social (SEDESS), Mitjançant el qual el treballador autònom podrà realitzar directament els seus tràmits amb la TGSS, així com rebre les seves notificacions i signar-les.

Per accedir als serveis SEDESS, l'autònom necessitarà un sistema d'autenticació que garanteixi la seva identitat; d'aquesta manera, podrà utilitzar com a sistema d'autenticació: el certificat electrònic (admès per la SS), el DNI Electrònic o el Sistema Cl @ veu.

Gestions específiques a realitzar:

Realització de tràmits

Pel que fa als tràmits que el treballador autònom haurà de realitzar, la SEDESS ofereix serveis relacionats amb l'afiliació i cotització a la SS, així com altes i baixes en el Règim REPTA, canvis en les bases de cotització, modificacions d'activitat, modificació i variació de dades, sol·licituds d'informes i certificats, així com altres consultes que pertoquin a la situació del treballador autònom.

Recepció i signatura de notificacions

D'altra banda, hem de tenir en compte que una altra de les funcions de la SEDESS és la notificació telemàtica dels actes que la TGSS emeti als treballadors autònoms. D'aquesta manera, les comunicacions emeses per la TGSS seran notificades als treballadors autònoms a través del Servei de Notificacions Telemàtiques de la SEDESS, entre les quals inicialment es troben:

  • Els actes relatius al procediment recaptatori: així com reclamacions de deutes i provisions de constrenyiment; actes del procediment de constrenyiment per quotes, conceptes de recaptació conjunta i altres recursos, amb els recàrrecs d'interessos corresponents; actes del procediment administratiu d'ajornament del pagament de deutes amb la SS, i actes del procediment de devolució d'ingressos indeguts a la SS.
  • Els actes relatius als procediments sobre moratòries i diferiments.
  • Les resolucions de la TGSS sobre actes de liquidació, imposició de sancions i impugnacions.

A tenir en compte

La TGSS remetrà un correu electrònic a l'adreça que el treballador autònom hagi facilitat avisant de l'emissió en la SEDESS d'una notificació telemàtica. En cas que el treballador autònom disposi d'un autoritzat RED, a aquest també se li remetrà un avís estant facultat, igual que el treballador autònom, a accedir i signar la notificació electrònica.

La notificació es posarà a disposició de l'interessat, perquè aquest accedeixi a ella, durant un termini màxim de 10 dies. Transcorregut aquest termini sense que el treballador hagi accedit a la notificació, aquesta es donarà per efectuada.


Sobre l'autor:

Paula Puigmal

Departament Laboral

Linkedin