Totes les empreses han de complir-les iniciat l'any.

Quan vam entrar al mes de gener de cada any i amb ell, vam començar un nou exercici, sovint és moment de fer balanç de l'anterior i establir uns nous reptes per al que vam iniciar. Així mateix, també és una època per a l'organització i per al compliment de totes aquelles obligacions que es prevegin legalment. L'àmbit laboral no és aliè a aquesta situació i, tot i que menys que en altres disciplines, també hem de complir anualment amb una sèrie de compromisos. En aquest article, intentarem fer un resum d'aquelles obligacions laborals que afecten l'empresa i considerem més importants:

1) Comprovar l'existència de clàusules de revisió salarial en el conveni col·lectiu o en el contracte de treball i, si escau, aplicar-les.

La majoria de convenis col·lectius preveuen i disposen de clàusules de revisió salarial, que tenen com a finalitat què el salari cobrat per un determinat treballador es vagi actualitzant a mesura que també augmenta i es regularitza el cost de vida.

Haurem de regularitzar el salari del treballador si aquest està cobrant el salari mínim previst en el conveni d'aplicació per la seva categoria i jornada, havent de actualitzar segons els paràmetres què ens indiqui el propi text convencional. Normalment, aquestes clàusules prendre com a referència l'Índex de Preus al Consum (IPC), ja sigui per mantenir-lo o, de vegades, fins i tot per millorar-sumant-li a un determinat percentatge.

Igualment, no podem obviar l'existència de pactes individuals o col·lectius amb determinats treballadors què preveuen una millora salarial. Són casos en què l'empresa ha decidit millorar les condicions mínimes establertes en el conveni col·lectiu i arribar a acords que suposen un augment salarial superior a l'convencionalment establert. Aquests, d'existir, també s'hauran de respectar i aplicar.

2) Et toca pagar bonus? Avaluació i comprovació del compliment dels objectius marcats al treballador en l'exercici anterior i, si és el cas, pagament.

Ja sigui a final de l'exercici o al començament del següent, quan l'empresa disposi de tots els paràmetres necessaris per efectuar la valoració, serà el moment per avaluar el compliment dels eventuals objectius que s'hagin pogut establir per a un determinat treballador. Serà el moment de fer balanç i comprovar el seu grau de realització. Òbviament, caldrà què l'empresa hagi pactat prèviament uns objectius i les seves conseqüències en cas d'èxit, què seran normalment les del pagament d'una compensació.

L'establiment d'objectius és una fórmula que serveix a l'empresa per incentivar al treballador, ja que la seva consecució habitualment comportarà el cobrament d'una retribució econòmica coneguda com a retribució variable o, comunament, com bonus. És variable perquè anirà en funció del grau de compliment dels objectius fixats, recollint normalment en un barem o escalat.

Per determinar el moment del seu pagament, haurem d'estar al període de temps que s'hagi pactat entre les parts, sent la pràctica que no sigui més enllà del primer trimestre de l'any.

3) Si com a empresa has de pagar bonus, cotízalos correctament.

Ens trobem amb casos en què les empreses, en moltes ocasions per desconeixement, no cotitzen correctament el bonus anual. Hem de tenir en compte que aquest bonus es genera en un període superior al mensual i, per tant, la cotització s'haurà de prorratejar durant els dotze mesos de l'any. Igualment, cal tenir present que la cotització s'ha de realitzar l'any de la seva meritació, així que, quan es pagui, s'hauran de realitzar les corresponents liquidacions complementàries en l'any que s'ha meritat aquest bonus. Així es recull en l'art. 147.1 de la Llei General de la Seguretat Social.

4) Elaboració del Calendari Laboral.

L'article 34.6 de l'Estatut dels Treballador recull l'obligació d'elaborar anualment un calendari laboral què ha de ser exposat en un lloc visible de cada centre de treball. en un anterior article y vídeo ja explicàvem els requisits que ha de reunir aquest calendari laboral i com confeccionar-lo. No obstant això, no està de més recordar què haurem d'indicar l'horari de treball, la jornada anual i els festius. Tinguem present que no fer-ho pot comportar una infracció lleu amb una sanció de multa entre 60 i 625 euros, segons el que preveu l'article 6.1 i 40.1.a) de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social.

5) Si la seva empresa disposa de representant dels treballadors o Comitè d'empresa, no oblidi complir amb el deure d'informació previst en l'art. 64 de l'Estatut dels Treballadors.

A més del deure d'informar trimestralment sobre una sèrie de qüestions, com ara l'evolució general del sector, la situació econòmica de l'empresa o la previsió de celebració de nous contractes, entre d'altres; no oblidi que anualment haurà d'informar sobre l'aplicació a l'empresa del dret d'igualtat de tracte i d'oportunitat entre dones i homes, incloent:

  • Dades sobre la proporció de dones i homes en els diferents nivells professionals;
  • Si és el cas, mesures adoptades per fomentar la igualtat entre dones i homes a l'empresa;
  • Aplicació del pla d'igualtat, si n'hi ha.

De ben segur que hi ha i trobaríem algunes altres obligacions laborals què s'han de realitzar a l'inici de cada any, però en el present, hem volgut resumir les què considerem més rellevants i poden tenir unes conseqüències més importants. Igualment, hi ha altres que es generen de manera periòdica durant tot l'any.

I si vol que l'assessorem i li ampliem aquesta informació faci clic a continuació-> vull que em assessori un advocat laboralista


Sobre l'autor:

soci

Miquel Fornieles

Advocat Laboralista

DiG Advocats

Linkedin