Resumim a continuació els tipus més comuns de notificacions de l'Agència Tributària, Que vostè pot rebre i com ha d'actuar en cada cas:

1.Comunicació o carta:

Són informatives, no formen part de cap procediment i no requereixen de resposta específica.

Verifiqui el que li indiquen i actuï en conseqüència.

2.Notificació de Requeriment d'informació, respecte d'una altra persona o empresa:

Li demanen informació d'algú que ha tingut relació professional amb vostè (clients, deutors, proveïdors, etc.).

Sempre ha de respondre amb la informació de què disposi i si no la té, dir que no disposa de la mateixa.

Respecteu el termini que l'Agència Tributària li dóna per respondre, que sol ser de 10 dies hàbils.

Si vol que l'ajudem amb alguna notificació rebuda pot fer-ho a través del següent enllaç-} Vull contactar amb un assessor fiscal per comentar una notificació de l'Agència Tributària

3.Diligència d'embargament de crèdits:

És una instrucció que vostè rep, però que està relacionada amb un deute que una altra persona o empresa té amb Hisenda (no vostè).

Des de la seva recepció vostè no ha de pagar res a aquesta tercera persona.

A més, en el termini màxim de 10 dies, vostè ha d'informar a l'Agència Tributària si vostè té alguna quantitat pendent de pagament amb aquesta persona i, si escau, de l'import d'aquest deute. Aquests crèdits es consideren embargats per Hisenda, a qui vostè haurà de pagar.

És molt important que vostè respongui a aquesta notificació, en el termini de 10 dies. En cas contrari l'Agència Tributària pot fer-li responsable solidari (vostè ha de pagar) del deute de l'altra persona o empresa.

També és important que, des de la recepció de la Diligència d'Embargament, no pagui res al deutor d'Hisenda, ja que aquesta podrà tornar a reclamar-li la mateixa quantitat.

No realitzi cap operació d'ocultació, obstrucció, aixecament de béns o similar, ja que podria fer-li a vostè responsable del deute de l'altra persona o empresa davant hisenda.

4.Procediments de comprovació:

4.1 Notificació de Requeriment:

Li demanen informació / documentació en referència amb alguna declaració seva. És molt comú quan les declaracions presentades prèviament donen com a resultat un import a retornar per part de l'administració. En aquests casos solen realitzar una comprovació, abans de tornar els diners, la qual cosa no implica que vostè hagi comès cap error.

També pot ser degut a alguna incongruència o discordança de les dades declarades, pel que fa a la informació que té l'Administració.

Sempre ha de respondre i aportar la informació / documentació requerida. Respecteu el termini que l'Agència Tributària li dóna per respondre, que sol ser de 10 dies hàbils.

4.2 Notificació de la proposta de liquidació provisional i tràmit d'al·legacions:

L'Agència Tributària corregeix alguna declaració presentada prèviament per vostè. Sol anar precedida d'un Requeriment, a partir del qual i segons la informació / documentació que vostè hagi aportat, l'Agència Tributària modifica, segons el seu criteri, la declaració inicial presentada per vostè.

Si no està d'acord amb aquesta correcció vostè té un termini, que sol ser de 10 dies hàbils, Per efectuar "Al·legacions" en la seva defensa.

4.3 Notificació de la resolució del procediment de comprovació limitada:

Després de llegir les seves al·legacions, l'Agència Tributària pren una decisió i acorda una liquidació definitiva.

Vostè pot presentar un recurs contra aquesta resolució, per al que sol tenir termini de 1 mes.

En qualsevol cas, haurà d'ingressar la quantitat que li reclamen. Si guanya el recurs l'Agència Tributària li tornarà la quantitat ingressada més els interessos de demora corresponents.

5.Comunicació d'inici d'actuacions de comprovació i investigació:

Inici d'Inspecció Tributària. No implica que vostè hagi comès un error. El Pla d'Inspecció no només inclou a contribuents les dades resulten sospitosos per l'Agència Tributària, sinó que també inclou contribuents de manera aleatòria, que passen un control rutinari.

En qualsevol cas, us recomanem que no acudeixi vostè mateix a les visites de la Inspecció i que consulti amb un professional abans de fer qualsevol tràmit.

6.Inici d'Expedient Sancionador:

Sempre en relació amb un procediment previ de comprovació o inspecció, en què s'ha corregit alguna declaració.

Es pot recórrer en el termini concedit, que sol ser de 1 mes. En aquest cas, la sanció no haurà d'ingressar fins que es resolgui el recurs. Si finalment, ha de pagar la sanció, haurà d'afegir a la mateixa els interessos de demora.

definicions:

  • termini per respondre: sempre s'indicarà en la notificació que li enviïn. Vegeu-en el text i cúmplalo estrictament.
  • dies hàbils: De dilluns a divendres. No computen dissabtes, diumenges ni festius nacionals. S'expliquen des del dia immediat posterior a la recepció de la notificació.

Sobre l'autor:

Economista a Barcelona

Inés Gros

DiG Advocats

Linkedin